Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

Veckans föreläsningar är över

Publicerad 2016-09-22 19:54:57 i Allmänt,

Nu sitter jag på sängen efter att ha kommit hem ifrån skolan. Veckans föreläsningar är över, vilket betyder att jag nu har gjort två veckor i skolan! Det känns lite smått otroligt kan jag säga. Men det ska bli skönt med helg, för den här veckan har jag varit trött och därför inte orkat skriva något vare sig i tisdags eller igår.
I tisdags hade jag två föreläsningar och sedan pluggade jag i stort sett hela eftermiddagen och kvällen. Igår hände lite mer saker. Jag börjar kl 10 på onsdagar och tänkte därför ta bussen som går halv nio (det tar ca 1 timme att åka till skolan pga av all trafik). Så jag gick ut i tid och väntade. Bussen kom, men åkte rakt förbi oss då det stod på skylten att den var ur trafik. Så vi fick vackert vänta på nästa buss som gick tio min senare. När den väl kom var jag ganska stressad för det skulle vara en gästföreläsare på föreläsningen och dessutom tar läraren närvaro så jag ville verkligen inte komma försent. Så jag satt och stirrade på klockan hela resan och svor över alla människor som skulle både på och av. I alla fall så kom jag till skolan i tid och skyndade mig till byggnaden som jag skulle vara i. Då hörde jag något som liknade ett alarm och såg hur folk vällde ut ur alla byggnader. Förvirrat stannade jag upp och försökte förstå vad som hände. Då kom det folk i reflexvästar och ropade åt oss att flytta oss från byggnanden då det var brandövning. Så jag stod där och väntade och tänkte att jag inte alls hade behövt oroa mig för att komma försent, för nu kommer alla komma några minuter försent vilket var skönt. Till slut var brandövningen över och då kunde vi gå in och ha föreläsningen. Efter den skulle jag scanna in ett dokument så jag gick till biblioteket och lyckades hitta scannern. Det stod på instruktionerna att jag skulle visa mitt ucd kort för att start scannern. Så jag tog fram mitt kort och höll fram det där jag skulle. Inget hände. Jag prövade igen, men fortfarande inget resultat. Förvirrat frågade jag en av de anställda (han stod bredvid och höll på med en av datorerna) varför det inte fungerade. Han tittade på mig och sa, väldigt drygt, att det berodde på att jag använda mitt busskort och inte ucd kortet. När jag tittade på kortet så såg jag att mycket riktigt var det busskortet (båda är gröna så jag hade bara tagit upp ett kort ur plånboken och antagit att det var rätt) och blev väldigt generad. Så jag bytte kort, men det funkade fortfarande inte och när jag vågade mig på att fråga mannen igen varför det funka så sa han att det berodde på att jag inte hade startat scannern och så gjorde han det åt mig. Jag lyckades i alla fall scanna dokumentet, men sedan kunde jag inte logga ut. Jag vände mig till mannen en tredje gång och det märktes på honom att han tyckte att jag var ett hopplöst fall, i alla fall tryckte han på en knapp och så var jag utloggad. Jag var både generad och frustrerad när jag gick därifrån, för han hade verkligen inte varit vare trevlig eller hjälpsam. Hade jag betett mig så på jobbet på Högskolan hade jag blivit halshuggen, minst.
Idag har jag haft två föreläsningar igen, varav den ena är kursen som är om kvalitativ data analys. Det var den föreläsningen jag hade förra veckan där jag var beredd på att räcka upp handen och säga att jag lika gärna kunde gå därifrån för jag aldrig kommer klara kursen. Idag tyckte jag faktiskt att det var roligt, i alla fall de korta stunder jag lyckades hålla mig vaken (det var så varmt i salen fast jag hade öppnat ett fönster), och jag tror att det kommer bli intressant att lära sig hantera programmet.
Det var väldigt fint väder idag så jag passade på att ta lite kort på universtet idag.
 

Kommentarer

Postat av: Cassy

Publicerad 2016-09-25 07:57:24

Du gör ett gott intryck på irländarna xD haha

Svar: Mm, jag vet ^^'
joohaannasvensson.blogg.se

Postat av: gun svensson

Publicerad 2016-10-01 14:27:21

Det ser väldigt fint ut

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela