Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

Två dagar avklarade

Publicerad 2016-09-04 20:33:48 i Allmänt,

Efter en lång dag sitter jag nu på sängen och skriver detta inlägg. Jag har nu tillbringat två dagar på Irland och har redan varit med om dess berömda väder: regn från alla håll och kanter. Det ösregnade när jag och mamma landade på Dublins flygplats igår, men till skillnad från en del personer som hade shorts och t-shirts på sig var vi förberedda och hade regnjackorna på oss. Vi fick hjälp av en kille ifrån universitet (det var tre stycken ifrån UCD som var på flygplatsen och hjälpte oss utbytestudenter att hitta rätt) att hitta rätt buss. Det tog ca 1 timme att komma till Bray, men det är för att bussen kör genom hela Dublin. Jag och mamma hade inte ätit något sedan frukosten så vi lite hungriga och trötta när vi kom fram till huset. Aine och John (familjen jag bor hos) var hemma och tog emot oss. Det första Aine sa var att det var helt okej att gå med skorna inomhus och att alla andra gjorde det, men jag behövde inte göra det om jag inte ville. Jag är villig att pröva mycket nu när jag är på Irland, men jag drar en gräns vid att ha på mig skorna inomhus! Jag såg att John satt med fötterna på soffbordet, givetvis med skorna på, men det tyckte jag kändes mycket konstigt! Dessutom hade han dem när han låg i soffan också. Annars är både han och Aine jättetrevliga och visade mig och mamma runt igår och körde oss så att jag kunde köpa mat. Jag har ett fint litet rum och jag är säker på att jag kommer trivas bra här. Det bor även en irländsk kille här, som är 19, och en amerikansk tjej som är 21 år så jag är äldst. Så jag får helt enkelt se till att sköta mig och vara en bra förebild ;)
Jag och mamma sov på hotell i natt eftersom mitt rum är för litet för gäster och vi hade en irländsk frukost.
 
Både jag och mamma höll oss till yougurt och bröd, men de andra gästerna högg glatt in på bacon, ägg, vita bönor och annan fet mat som jag verkligen skulle ha fått ont i magen av. Ytterligen en grej jag inte kommer testa här på Irland, men det är för min egen hälsas skull. Sen följde jag med mamma till flyplatsen och vinkade av henne. Efter det skulle jag ta bussen tillbaka och då hade jag inte tillräckligt med kontanter eftersom jag trodde att jag kunde betala med mitt kort, men busschauffören lät mig köpa en biljett ifrån Dublin istället för flygplatsen och då räckte pengarna. Så det var väldigt snällt, speciellt eftersom jag var hungrig och kände mig alltmänt gråtfärdig (han såg väl det och tänkte att det var bäst att vara hygglig mot den tjejen så att hon inte blir helt hysterisk). Jag hittade till huset i alla fall och åt lunch innan jag sov en stund. Det är i stort sett det jag kommer göra här på Irland, så ifall jag inte har skrivit något på ett tag beror på att jag antingen sover eller äter...
Nu på eftermiddagen gick jag ner på stan, det tar ca 20 min att gå ifrån huset och är raka vägen så det är väldigt enkelt, och köpte mig ett busskort och tog ut lite pengar. Jag passade även på införskffa lite pennor och ett litet anteckningsblock där jag redan har skrivet en "Att göra"-lista. Nu har jag ätit middag och ska snart ta ett bad innan jag går och lägger mig. Imorgon ska jag åka in till skolan och kolla runt lite så jag vet hur det ser ut. 
Än så länge har humöret hållt sig någurlunda uppe (tack vare mat och sömn) och jag ser fram emot att få lära känna alla i huset och även börja kurserna. Det var allt för denna gång!
 
             

Kommentarer

Postat av: Cassy

Publicerad 2016-09-05 10:21:38

Det låter som en bra start i alla fall 😃

Svar: ja, det känns bra än så länge :)
joohaannasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela