Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

Jag överlevde!

Publicerad 2016-09-13 21:22:51 i Allmänt,

Jag hade tänkt skriva ett inlägg varje kväll, men inser att det får bli när jag hinner och orkar. Igår kväll var jag så trött efter första skoldagen att jag inte ens kunde tänka två meningar i följd, än skriva dem. Idag är det i alla fall lite bättre.
Jag kan i alla fall berätta att jag lyckades registera mig för den sista kursen som jag behövde ha, så nu har jag 30 poäng och det enda jag behöver göra nu är att klara tentorna (lätt som en plätt...hoppas jag...). Internationella kontorert öppnar kl 9 och jag var där kvart över 8 (bara för att vara säker på att hinna in innan en massa folk kom) och då visade det sig att det redan var en kille där så jag var inte ens först. Men det var i alla fall tur att jag var där i så gid tid för det blev en lång kö sen.
Efter det hade jag min första föreläsning och det var mest introduktion om kursen. Den andra föreläsningen var i en sal där det inte fanns några fönster och var jättevarmt och luktade svett (det hade varit en förelsäning innan vår) så alla satt typ bara och försökte andas (jag satt och fläkta mig med anteckningsblocket hela tiden). I den kursen har vi en lärare som pratar jätte, jätte, jättefort så det gäller verkligen att hänga med på vad hon säger.
Efter det åkte jag hem och började planera för hur jag skulle lägga upp mitt pluggande. Kanske lite väl ambiöst första dagen, men medan en del kan rycka på axlarna och tänka att det ordnar sig så tillhör jag (och ni som känner mig vet detta mycket väl) att jag oroar mig en del och att jag redan hade övertygat mig själv om att jag kommer kugga på tentorna (jag är även känd för mitt positiva tänkande...). Nu har jag i alla fallt fått en någorlunda uppfattning om vad jag ska läsa.
Idag hade jag två föreläsning på förmiddagen (återigen introduktioner) och nu på eftermiddagen har jag varit och simmat, pluggat och varit till biblioteket. Jag fick nästan panik när bibliotekarien upplyste om att biblioteket kommer vara stängt hela oktober pga av att de ska få nya hyllor, vart ska jag då låna böcker någonstans?! Men som tur är har de filial nästan precis här där jag bor, så jag ska leta upp den så fort som möjligt så jag vet var den är.
Imorgon har jag en lång dag, först har jag föreläsning 10-11, sen mellan 12-13 och till sist mellan 15-17, så jag lär inte vara hemma förrän efter kl 6 imorn kväll. Så vi får se om jag skriver något imorgon eller inte. Men nu vet ni alla fall att jag överlevde min första skoldag (och även min andra)!

Kommentarer

Postat av: Cassy

Publicerad 2016-09-14 09:25:49

Härligt o höra!
Du e nog den enda som får panik över att biblioteket är stängt xD haha
Det låter som att du klarar dig bra där bort i alla fall 😃

Svar: Ja, jag vet och grejen är ju den att jag är ju inte ens här för att läsa vanliga böcker utan för att plugga men jag fick ändå panik över att inte kunna låna böcker på flera veckor! (tur att filialen finns!) Än så länge känns det helt okej, jag pendlar mellan att tänka att det kommer bli jättelätt och jättesvårt så jag antar att det är som vanligt :)
joohaannasvensson.blogg.se

Postat av: mormor

Publicerad 2016-09-16 20:57:48

Hej igen Johanna!
Min gamla dator har idag inte velat gå mig till mötes, vi får se om dessa rader når dig.
Jag försöker verkligen läsa allt du skrivit men hux flux så försvinner dina dagboksanteckningar, har i alla fall läst två inlägg idag.
Detta med den höga förseningsavgiften tyckte jag var tufft men det finns väl anledning.
Hoppas strejken är avblåst, det tröttar att lägga för mycken tid på resor.
Ngt jag reagerar på är de obekväma stolarna, vill de att folk ska studera stående.
Beundrar din förmåga att planera, ngt jag aldrig lyckats särskilt bra med.
Här går livet sin gilla gång med en hel del jobb i kyrkan, har i två veckor haft hand om en antal bokningar, tröttande men möter många trevliga ms.
Igår var det körsång och då försvinner allt trötthet.
Så vandrar vi vidare både du och jag.
Varmaste hälsningar mormor

Svar: Hej!Tråkigt att höra att datorn krånglar! Men väldigt roligt att höra att du försöker läsa allt jag skriver :)
Jag blev lite chockad över att behöva betala 71 kr, men jag förstår att det är för att folk verkligen ska lämna tillbaka böckerna i tid så att alla har chans att låna.
Tyvärr är inte strejken över utan kommer fortsätta ändå till slutet av oktober så vissa dagar kommer jag bli tvungen att gå upp tidigt och ta tåget.
Ja, stolarna är verkligen obekväma och i vissa av salarna måste jag luta mig väldigt långt fram för att kunna skriva så jag förstår inte hur de tänkte när de gjorde i ordning salen. Fast på det här sättet somnar ingen i alla fall, för det är alldeles för obekvämt.
Skönt att höra att allt går bra och roligt med körsången.
Ha det bra så hörs vi igen!
Kram
joohaannasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela