Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

En betydligt bättre dag!

Publicerad 2016-09-27 20:15:28 i Allmänt,

Idag har varit en betydligt bättre dag än igår kan jag säga, även om jag hade lite ångest på förmiddagen. Men till och börja med vaknade jag och upptäckte att jag inte var sjuk! Eller, ja jag har fortfarande lite ont i halsen men jag är inte snorig eller känner mig sjuk så vilar jag bara i ett par dagar så är jag fit for fight igen! Som sagt, jag hade lite ångest under första föreläsningen och tänkte (som vanligt...) att jag inte kommer klara det. Efter det gick jag till min andra föreläsning och kände ungefär likadant. Sen åkte jag hem, inte särksillt munter till sinnes, och hoppade av i stan för jag skulle ladda mitt busskort (jag hade minus på kontot idag vilket gör att det inte funkar så jag fick skramla ihop alla mynt jag hade för att kunna köpa biljett både till skolan och hem, men det gick). Jag gick längs gatan i mina funderingar kring hur jag bäst skulle formulera mitt mail till den internationella koordinatorn i Borså där jag sa att jag ville åka hem med en gång eftersom det var ett stort misstag att komma hit överhuvudtag. Då hör jag plötsligt någon säger något och när jag tittar upp står det ett medelålders par framför mig och frågar om vägen till centrum. Jag blev helt paff först, de var verkligen modiga som vågade fråga mig då jag kan säga att jag kände att jag hade mitt berömda stenansikte (det vill säga, att jag såg ut som om jag ville mörda någon...). I alla fall så hjälpte jag dem och de blev så glada för hjälpen att jag kände att jag hade gjort dagens goda gärning. Och helt plötsligt vände mitt humör och jag såg från den positiva sidan (eller ja, jag var väl inte sprudlande glad men jag tänkte heller inte längre på att boka en flygbiljett hem.) Så när jag kom hem gick jag över till grannen (som heter Christoper) och knackade på (det är nämligen han som hjälpte mig att få rummet) och tackade för hjälpen. Han bjöd in mig och så pratade vi en stund och han sa att ifall det var något problem med något så vara det bara att komma över, vilket känns väldigt skönt.
Efter det lagade jag lunch och pluggade. De andra dagarna har det mer eller mindre känts som om jag inte fattar någotting och att jag aldrig kommer lära mig något. Men idag så var allt jättelätt (eller i alla fall inte jättesvårt) och jag kände att det var roligt att plugga (var kom det ifrån??). Jag lyckades till och med att återskapa det vi gjorde på statestikföreläsningen förra veckan så det känns bra och jag kände att jag förstod vad vi kommer prata om imorgon på dataföreläsningen! Jag är i sjunde himlen kan jag säga! Vilket märks eftersom jag använder väldigt många utropstecken!
Så jag skulle vilja säga att idag har varit bästa dagen hitllis, för nu känns det som om jag har koll. Sen kommer det garanterat komma dagar då jag inte vill något hellre än att åka hem men de dagarna kommer och de dagarna går de med så det är bara att ta en dag i taget.
Dessutom visade det sig igår kväll att det inte är någon strejk idag eller imorgon då alla parter äntligen har gått med på att prata med varandra, så nu håller jag tummarna för att stejken snart kommer vara över helt. Om inte annat är det väldigt skönt att veta att jag kom till skolan idag och även imorgon utan problem.
Nu ska jag ta kväll, för det har jag verkligen förtjänat. Imorgon har jag lång dag med mycket att göra så vi får se om jag är lika opptimistik imorgon kväll som jag är nu!

Kommentarer

Postat av: Cassy

Publicerad 2016-09-28 12:37:59

Vad härligt o höra att det går bra för dig! Kämpa på 😃❤️

Svar: Ja, jag försöker i alla fall!
joohaannasvensson.blogg.se

Postat av: mormor

Publicerad 2016-09-28 15:54:30

Hej igen Johanna1
En berg och dalbana - det är nog så livet är även om dalarna är mer eller mindre branta olika dagar.
Så bra att du kan intala dig själv och genom detta "komma upp till ytan". Även jag "samtalar inåt".

Kan se ditt ansikte "spricka upp" när du blev tillfrågad om vägen, det där med "stenansiktet" är kanske bara en känsla.

Hoppas ditt halsonda gett med sig eller i alla fall mildrats. Du går in för dina uppgifter med liv och lust och då krävs det en god hälsa.
Önskar dig allt gott. mormor

Svar: Hej!Ja, livet har verkligen känns som en berg och dalbana de här veckorna!
Halsontet har som tur är gått över och jag känner mig bättre, så om jag vilar lite till så är jag snart helt frisk igen.
Kram
joohaannasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela