Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

Förseningsavgift

Publicerad 2016-09-15 20:14:00 i Allmänt,

Jag kom hem kvart i sex idag, men som tur är kommer jag inte behöva göra det varje torsdag utan det är pga av strejken. Och jag kommer inte behöva gå upp halv sex igen för att hinna med tåget, fast det var faktiskt rätt skönt att gå ner till stationen imorses. Det började precis ljusna och det var inte många människor ute, men när jag väl närmade mig stationen så kom folk ifrån alla håll. Jag kom i alla fall till skolan och hade min första föreläsning. Den slutade vid tio och sen började inte min andra föreläsning förrän vid 14. Så jag passade på att gå till biblioteket och plugga lite. Jag lämnade även tillbaka en bok som jag hade lånat i måndags och det var kort lån och jag hade fått för mig att jag hade den till idag, men det visade sig att den skulle ha varit tillbaka igår. Så för första gången i mitt liv har jag fått betala böter för försenade böcker! Och eftersom det är kort lån blev det extra dyrt så jag fick betala 71 kr för att jag inte hade lämnat tillbaka den igår! Så nu har jag lärt mig att verkligen dubbelkolla på datumet när boken ska tillbaka.
Min andra föreläsning handlade om kvantiativ data analys, eller lättare sagt statestik. Vi ska lära oss ett program som hjälper oss att hantera insamlad data och få ut statestik. Redan innan föreläsningen hade börjat hade jag övertygat mig själv om att jag inte skulle klara det, att det var lika bra att räcka upp handen och säga att jag tyvärr inte kommer klara kursen. Men läraren var väldigt bra och var väldigt noga med att poängtera att vi inte ska hålla på med någon matematik, det kommer programmet göra åt oss, utan istället ska vi lära oss använda programmet på bästa sätt. Så jag gick ifrån föreläsningen något positivare. Och det var även min sista föreläsning i skolan den förstan veckan, jag har som sagt en hemuppgift imorgon så jag behöver inte åka in.
I en av salarna jag var i igår så fanns det små uppfällbara bord vid armstödet. Problemet var bara att de var på höger sida så jag fick sitta snett för att kunna kunna skriva. Och med tanke på hur obekväma alla stolar/säten är överallt, både i skolan och på bussen och tågen så kommer jag ha ryggskott innan jag åker härifrån!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2016-09-16 09:20:48

Du löser det mesta... Skriver så underhållande så man känner att man nästan befinner sig hos dig! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela