Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

Ett väldigt långt inlägg...

Publicerad 2016-09-09 19:26:08 i Allmänt,

Idag blir det ett långt inlägg eftersom jag inte skrev något igår. Jag tänker börja med att berätta om välkomstceremonin. Det är precis som på film kan jag säga. Vi fick gå in i en stor sal och sätta oss, tills en kvinna klev upp på scenen framför oss och bad oss resa oss upp för rektorn för utbytesstudier. Så vi reste oss och samtidigt så spelades universitetes låt och lärarna kom inmarscherade i svarta dräkter och sist kom rektorn, iförd svart/gul dräkt och en puff mössa! Både han och lärarna höll tal och sa att även om vi kommer stöta på svårigheter så är vi modiga, för vi har ju kommit så här långt. I början tyckte jag det mest var roligt med musiken och dräkterna, men så kände jag hur jag tog till mig vad de sa. Jag är modig. När jag sökte till utbytesplatsen i februari kände jag mig allt annat än modig, då ville jag snarare inget hellre än att få stanna hemma i Pingelkärret och aldrig mer gå utan för dörren. Och nu, 8 månader senare, har jag snart gjort min första vecka på Irland utan att haft ångest (humöret har svajat lite då och då, men det har inte varit någonting jämfört med hur jag kände mig i vintras). Jag är modig som vågar utmana mig själv (även om jag säkert kommer ångra mig när tentorna börjar närma sig) och det känner jag mig stolt över. När talen var över fick vi varsin gåva, en halsduk i universitets färger. Cermonin slutade sedan i så pass god tid att jag hann med en buss hem. 
 
 
 
 
 
Igår hade jag en dag som kändes som om jag aldrig skulle ha gått upp ur sängen. Det är konstigt att ifall en sak börjar krångla så börjar nästan alltid alla andra saker att krångla också. Jag hade inte planerat att åka till skolan eftersom det var busstrejk, men på onsdagskvällen fick jag ett mail om att det var ett viktigt informationsmöte för oss utbytesstudeter på torsdagen som jag behövde gå på. Så jag bestämde mig för att åka in. När jag åker buss går jag på bussen precis utanför huset och den går var 10:e min. Nu var jag tvungen att ta tåget ifrån stan. Så jag fick först gå i 30 min för att komma till stationen. Väl där hoppade jag på ett tåg (de går var 20:e minut, så det är bra) och fick känslan av att förflyttas tillbaka i tiden. Det är konstigt egentligen hur man kan bli så van vid hur saker och ting görs i Sverige och sedan upptäcka att det inte alls är samma i ett annat land. Nu har inte Irland några konstiga tåg, men de påminde mer om vår tunnelbana än ett tåg och så var de ganska gamla. Jag visste i alla fall vart jag skulle av, så det var inga problem och tog privatbussen som går mellan stationen och universitet. Jag passade på att gå till internationella kontoret innan informations mötet för det har krånglat med en av mina kurser. Igår fick jag i alla klartecken att jag kunde registrera mig till den, men när jag skulle göra det så visade det sig att den krockade med en annan kurs jag ska läsa. Då tänkte jag ta en annan kurs, men den var full och jag kunde inte anmäla mig för reservplatserna förrän på måndag. Så lite frustrerad gick jag till informationsmötet, som bara tog upp information som jag redan visste. Jag var trött och hungrig och ville bara hem så jag skyndade mig till bussen som skulle åka till tågstationen. På stationen hoppade jag av och skyndade mig till tåget, bara för att på plattformen upptäcka att jag glömt min jacka på bussen. Som tur var hade jag inget viktigt i den, men jag gillade verkligen den jackan och då var det nära att jag satte mig ner och deppa ihop. Men jag tänkte att jag får ta mig hem och så får jag försöka ringa bussen och se om jag kunde få tillbaka jackan. Men jag visste ju inte vem jag skulle ringa och jag hade inte wifi så jag kunde inte googla fram ett nummer. Men som tur hade jag skrivit ner numret till det internationella kontoret så jag ringde dit och frågade om jag kunde på tag på bussen. De kopplade mig vidare till något annat ställe, som i sin tur kopplade mig till de som ansvarade för bussen. Jag förklarade att jag glömt min jacka och hon tog mitt nummer och mitt namn och sa att hon skulle ringa tillbaka. Det gjorde hon inte, så jag vet inte om hon verkligen fick mitt nummer rätt. Då kände jag i alla fall att jag inte orkade ringa till alla igen, utan beslöt mig för att köpa en ny jacka istället. När jag väl kom hem åt jag och sedan skulle jag fixa en grej på datorn. Då upptäckte jag att efter att datorn blivit ominstallerad hade jag inte längre Word office, vilket ju är bra att ha speciellt om jag ska skriva mina skoluppgifter. Till råga på allt gick jag sedan in på ladokportalen och såg att jag hade blivit underkänd på min tenta i Borås som jag gjorde innan jag åkte. Så kort sagt var gårdagen inte riktigt min dag känner jag. 
 
Idag kändes det i alla fall bättre när jag vaknade. Och det första jag gjorde var ominstallera Word (mamma fick maila min siffrorna till produktnyckeln, som jag hade hemma) så det är i alla fall gjort. Sedan gick jag ner till stan och köpte mig en ny jacka. Det är visserligen inte en regnjacka, men den är lite fodrad och så kostade den bara 300 kr så jag är ändå nöjd. Efter det besökte jag för första gången i mitt liv en slaktarbutik. Jag köpte råa pannbiffar som jag sedan frös in för att ha längre fram. Nu på eftermiddagen har jag dessutom varit och simmat. Jag lyckades hitta till badhuset och köpte ett 10 gångers-kort. Men jag hade inte köpt någon badmössa så simtränaren (eller vad nu de som jobbar i badhus kallas) lånade ut en till mig. Men nästa gång ska jag köpa mig en badmössa. I alla fall simmade jag 250 meter och det var alldeles lagom för jag har inte simmat på länge och kände det i hela kroppen. Nu på kvällen har jag suttit och kollat igenom vilken kurslitteratur jag behöver och behöver bara köpa 3 böcker, alla andra fanns på nätet, så det är bra. Nu ska jag bara ta det lugnt och läsa och så får vi se vad jag hittar på imorgon. Jag vet i alla fall att jag ska tvätta och även städa mitt rum.
 

Kommentarer

Postat av: Gunvor

Publicerad 2016-09-09 22:54:16

Måste man ha badmössa när man simmar??
Snygg halsduk!
Livet är fullt av överraskningar.
Good luck!

Svar: Tydligen måste man det, tror det har att göra med att hygieniska skäl, men det var lite konstigt tyckte jag. Tack, jag gillar den så jag kommer använda den i höst. Jo, tack det har jag märkt!
joohaannasvensson.blogg.se

Postat av: Cassy

Publicerad 2016-09-10 17:42:57

Men gud vad jobbigt! Allt på en gång! Vilken himla tur att du inte hade något i jackan i alla fall och att hon kunde maila produktnyckeln till word 😃

Svar: Ja, jag visste som sagt var inte om jag skulle skratta eller gråta till slut. Men allt löste sig ju ändå (även om jag kommer hålla hårt i min nya jacka!) så det är skönt.
joohaannasvensson.blogg.se

Postat av: Helen F

Publicerad 2016-09-11 14:07:46

Du är tapper Johanna!! De finns snart inget som du inte reder ut!

Svar: Tack, jag försöker i alla fall vara det. Nu håller jag tummarna för att det ska ordna ska med kursen imorgon och sedan är det bara att börja plugga.
joohaannasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela