Adventures of a Librarian

Här är min blogg där jag kommer dela med mig av mina äventyr som utbytesstudent på Bibliotekarieprogrammet i Dublin, Irland. Ni kommer få följa med mig både i skolan och när jag upptäcker den gröna ön.

En låååång dag

Publicerad 2016-09-14 19:46:28 i Allmänt,

Det var länge sedan jag kom hem vid sex ifrån skolan, det har jag inte gjort sedan jag gick på Sötåsen. Det känns i huvudet kan jag säga, jag är väldigt trött efter att ha koncentrerat mig hela dagen så ikväll kommer jag gå och lägga mig tidigt.
Idag hade jag ett smärre sammanbrott efter den första föreläsningen, jag hade inte fått något mail med kursplanen så jag hade ingen aning om vad vi skulle göra (det var den här kursen som krånglade förra veckan och som jag inte blev registrerad till förrän i torsdags så min lärare hade inte hunnit få min mailadress). Vi ska även ha ett grupparbete i kursen och läraren sa typ bara att se till att hitta en grupp innan fredag. Jag fick lätt panik eftersom jag inte visste vilka jag skulle försöka bilda grupp med (jag kände mig verkligen begränsad av språket idag, när jag är trött eller stressad är det precis som om min engelska försvinner). Jag hade heller ingen chans att fråga någon då alla redan hade hunnit ut ur klassrummet innan jag ens packat ihop mina grejer (likadant var det på min andra föreläsning, i ena sekunden var alla där och när jag väl hade stoppat ner min grejer upptäcker jag att är helt själv i den stora salen, det måste vara något sorts rekord att minst 50 personer hinner försvinna på så kort tid!). Lätt stressad och frustrerad frågade jag läraren om kursplanen och även hur man skulle lyckas bilda en grupp med tanke på att jag inte hade någon att fråga. Hon sa att jag skulle maila henne så att hon kunde skicka kursplanen och sedan förklarade hon att jag inte behövde fråga någon utan bara anmäla mig till en grupp på Blackboard. Detta sa hon på 10 sek och sedan försvann hon. Jag var hungrig, trött och kände jag verkligen inte ville kvar här längre utan ville sätta mig på första bästa plan hem! Men så åt jag lite och tänkte igenom vad läraren hade sagt och lyckades sedan skicka ett mail till henne och även anmäla mig till en grupp. Jag hade hört hur två tjejer vid mitt bord hade sagt att de gått med i grupp 12 så jag gick med i den också, bara för att kunna känna igen två stycken i klassen i alla fall. Jag lyckades sedan hitta till rätt byggnad för min nästa föreläsning, men det berodde mer på tur än skicklighet kan jag säga. Där såg jag ett den ena av tjejerna i grupp 12 satt, så jag började prata med henne och hon var väldigt trevlig. Så nu har jag faktiskt haft ett helt samtal med en irländsk student! Min sista föreläsning började inte förrän kl 15 och höll på till kl 17 och handlade om datorer. Och vi har fått hemläxa!! Vi har två veckor på oss att skriva ett uppsats på 1000 ord om vår erfarenhet av datorer. Och det behöver inte vara några källor eller referenser! Jag undrar om alla skrivuppgifter kommer vara så här, eller om det bara är för att är i början. Men jag känner rätt lugn i alla fall, ordmängden är inga problem utan det är grammatiken. Så jag ska börja skriva på den redan på fredag så att jag har tid att rätta den.
Nu är jag som sagt var trött och jag lär vara lika trött imorgon då jag behöver gå upp halv 6 för att hinna ner till stan och ta tåget till skolan pga av busstrejken. Jag har i alla fall inte föreläsningar i skolan på fredag, utan endast en annan hemuppgift  så jag behöver inte åka in då.Vilket känns skönt, för jag kan behöva ta det lugnt efter den veckan!

Kommentarer

Postat av: Gunvor

Publicerad 2016-09-15 10:39:04

Oj, oj, oj så mycket på en gång att ta in.

Du får gärna skicka datorarbetet till mig så får jag se om jag kan hjälpa dig med grammatiken.

Svar: Ja, det var en hel del igår kan jag säga! Det vore väldigt snällt om jag fick göra det, jag mailar det när jag är klar (det ska inte vara inlämnat förrän fre 30 sep) :)
joohaannasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela